Hei,
Et lite snekkerteknisk spørsmål. Wizarden for å lage anneks med forenklet undertak gir meg "kubber" nederst mellom sperrene. Vil ikke dette bli veldig tett slik at det ikke slipper til nok luft i taket? PS jeg er ingen snakker ;)
Hei,
Et lite snekkerteknisk spørsmål. Wizarden for å lage anneks med forenklet undertak gir meg "kubber" nederst mellom sperrene. Vil ikke dette bli veldig tett slik at det ikke slipper til nok luft i taket? PS jeg er ingen snakker ;)
Luftingen av taket skal normalt skje over undertaket, i luftespalten som sløyfer og lekter lager mellom undertak og taktekking. Det er altså ikke nødvendigvis meningen at det skal være fri lufting mellom sperrene under undertaket, spesielt ikke dersom taket senere skal isoleres og man bruker diffusjonsåpent/forenklet undertak.
Kubbingen nederst mellom sperrene er derfor ikke automatisk et problem, så lenge løsningen ellers gir lufting oppunder selve taktekkingen. For en enkel utebod/anneks som ikke skal isoleres, kan man likevel gjerne la det være mer åpent for bedre generell gjennomlufting. Da er insektnetting ved åpningene en god idé, så man slipper veps, småfugl og annet inn under taket. 🙂
har lagt ved et bilde her som viser hvordan et isolert tak luftes.